مطالب مرتبط

8 دیدگاه

  1. کیومرث نمیرانیان

    روزی را که با دوستی برای کوه نوردی رفته بودم؛ هرگز فراموش نمی کنم. در بین راه صحنه ای را دیدم که؛ برایم خیلی جالب بود؛ و برای مدتها به آن موضوع فکر می کردم. زیرا بسیار باعثِ تعجب من شده بود. به هر کسی آن موضوع را می گفتم، نیز برایش جالب و باور نکردنی بود.
    برای بار دوم بود که آن آقا را، با دو کیسۀ بزرگ آشغال گوشت، در دو دستش می دیدم. روزهای پنجشنبه این مقدار غذا را برای سگ های ولگرد محوطۀ کوهستان می آورد. البته در کنار آن گاهی گربه ها؛ و کلاغ ها نیز سهمی برای خود می بردند.
    در آن روز آن آقا، بیشتر از دو کیسه را با ماشینِ خود آورده بود. چند تا را هم به دوستان ما داده بود بیاورند، آنها هم دوتا از آنها را به من و همراهم دادند؛ که با خود تا محل تجمع سوم و چهارم سگ ها، حمل کنیم. وقتی به آنجا رسیدم، دو سگ با دیدن کیسه ها؛ با دُم های برافراشته؛ و با تکان دادن آنها؛ به استقبال ما آمدند. یکی از کیسه ها را برای آنها روی زمین تخلیه کردیم؛ تقریباً حدودِ ۱۵ تکه استخوان و گوشت بود. این مقدار شاید ۵ الی ۶ سگ را کاملاً سیر می کرد. اما دیدیم که فقط یکی از آن دو سگ شروع کرد به خوردن، و دیگری در اطرافِ او می چرخید؛ و به غذا نزدیک نمی شد. ما تا وقتی چند تکه از آن استخوان ها را خورد آنجا بودیم، و سگ دوم همچنان فاصله اش را حفظ کرده بود. من از دوستم پرسیدم چرا دومی نمی خورد؛ او گفت اولی اجازه نمی دهد. ما تا وقتی چند تکه از آن استخوان ها را خورده بود؛ نظاره گر بودیم. که همچنان سگ دوم فاصله را حفظ می کرد؛ و با حرکتِ دم هایش؛ به نظر می رسید کاملاً راضی باشد. من با خود می گفتم مگر او گرسنه اش نیست؟
    ما با کیسۀ دوم که بزرگتر هم بود کمی جلوتر رفتیم. تا اینکه دو سگ دیگر را دیدیم که دُم جنبان به استقبال ما آمدند. تا من گرۀ کور کیسه را باز کنم؛ حدودِ ۱۰ سگ شده بودند؛ که همه با رضایتِ کامل؛ و دُم جنبان در اطرافِ من حرکتِ شادمانی داشتند. بالاخره گره باز شد، و کیسه را روی زمین خالی کردیم. هر کدام یک تکه برداشته؛ و بلافاصله دور می شد. دوستِ من کیسۀ خالی را برداشته؛ و به حرکتِ خود ادامه دادیم؛ و آنها را با آن همه غذا تنها گذاشتیم. سگ ها همه راضی؛ ما همه راضی؛ آورندۀ آشغال گوشت ها از همه راضی تر.
    در بین راه من هنوز؛ به آن دو سگ فکر می کردم. پس چرا سگ دوم؛ از آن دو سگ، فاصله را حفظ کرده، و به غذا نزدیک نمی شد؟ بعد با یاد آوری وضعیتِ آن دو سگ، متوجه علت شدم. سگ اول که با ولع تمام غذاها را می خورد؛ ماده بود؛ و معلوم بود که تعدادی بچه منتظرش هستند. سگ دوم که فاصله را حفظ کرده بود؛ و به غذاها نزدیک نمی شد؛ نر بود. سگ دوم خوشحال از این بود که، مادر بچه هایش به غذا برای شیر دادن، دست یافته است. برای سگِ دوم، اولویت سیر شدن مادر بچه ها بود. به همین دلیل با غذاها فاصله اش را حفظ کرده بود.
    رعایتِ این قانون از جانب یک حیوان، نکته ای بود که هیچوقت از یاد نمی برم. حیوان زبان گفتگو ندارد؛ زبان ما را نمی فهمد، اما به اصولی معتقد است؛ و به آنها عمل میکند. نمی تواند آن اصول را به ما بگوید، اما رعایتِ آنها را در لیستِ الزاماتِ خود حفظ می کند.

    جمعه ۱۵/۱۰/۱۳۹۶

    پاسخ دادن
    1. دیبا

      سلام خسته نباشید من دو تا توله ساموئید ۲۲ روزه خریدم و الان حدود ۴۰ روزشونه
      میخواستم بپرسم این دو تا توله فقط روز یک بار مدفوع میکنن و این خیلی نگرانم کرده بهشون روزی ۴ وعده سینه مرغ ریش ریش شده +ماست میدم نیم ساعت بعد هر وعده هم شکمشو نو ماساژ میدم و گریپ میکسچر به منظور نفخ کمتر میدم
      طی فاصله زمانی دو ساعت بعد غذا بهشون سانستال و استکر میدم(به صورت جداگانه)
      **حدود یک هفتس دیگه بهشون شیر خشک ندادم ،باید بهشون بازم شیر بدم ؟و اینکه چرا انقدر دفع مدفوعشون کمه؟
      مرسی از وقت انرژیتون ممنون میشم پاسخ بدید♡

      پاسخ دادن
      1. موجودِ دوپا

        اِی انسانِ خودشیفته و خودخواه! مگه نمیدونی که حیوانات قبل از انسان روی زمین میزیستن؟!!
        ما اومدیم وارد مکان زندگیشون شدیم و بعد از تخریب و نابودی زیستگاه ها وخدا میدونه که باعث انقراضِ چندین گونه جانوری یا گیاهی شدیم!بماند که معلوم نیست چند گونه قبل اینکه شناسایی بشن ،ناشناخته منقرض شدن!!
        ولی تو قدر خودتو بدون چون جزئی از انسان هایی با این تفکر عطیقه هستی که کمیاب شدین و به امید خدا زودتر منقرض میشین!
        سگ و اسب باوفاتر از من و تو هستن!
        شریف ترین و باوفاترین موجودی که تا امروز شناخته شده سگ هست،چون اگه یک سگ سرپرست داشته باشه،سرپرستش رو از خودش بیشتر دوست داره. من رفتارشناس سگ هستم و میخوام بزرگترین آرزویی که دارم رو بگم: کاش یه اتفاق بیوفته که فقط یک نسل از موجودات زنده بطور دائم منقرض بشه،موجود دوپا.

        پاسخ دادن
    2. ناشناس

      و با این مدل رفتارهای ترحم آمیز غیر معقول است که سگهای ولگرد آسیب جدی برای انسان و سایر جانوران کمیاب شده اند.

      پاسخ دادن
      1. Ali

        لطفاً بگید سگ واق واق میکند یا وق وق ..کلمه محترم پارسی را . در صدای یک سگ خلاصه نکنید

        پاسخ دادن
    3. Ali

      لطفاً بگید سگ واق واق میکند یا وق وق ..کلمه محترم پارسی را . در صدای یک سگ خلاصه نکنید

      پاسخ دادن
  2. ناشناس

    و با این مدل رفتارهای ترحم آمیز غیر معقول است که سگهای ولگرد آسیب جدی برای انسان و سایر جانوران کمیاب شده اند.

    پاسخ دادن
    1. موجودِ دوپا

      سگ های ولگرد؟!!!! ای موجودِ دوپا؛
      اولاً: سگ های ولگرد درست نیست،سگ های بی سرپرست.‌
      دوماً: سگ ها قبل از آدمیزاد روی این کُره زیبا زندگی میکردن و از هیچکس پوشیده نیست که به مراتب آرامش و امنیت بیشتری داشتند؛
      سوماً: خطرناک ترین موجود زنده ای که انسان تا به امروز شناسایی کرده وکاملاً به این واقعیت تلخ واقف است که این موجود ویرانگرترین وخطرناک‌ترین تهدید برای تمام حیوانات و موجودات زنده واقلیم شان وحتی زنجیره غذایی شان تا کنون وجود داشته،خودِ انسان بوده و هست و خواهد بود!! خطرناک تر و ترسناک تر از هر عامل طبیعی یا هر موجود زنده ای که تا کنون روی کره زمین زیسته؛چه در باب ادامه ی حیاتِ موجودات زنده ی دیگر(چه‌کمیاب چه با جمعیت انبوه)
      حیوانات قبل از انسان ها در این سیاره حضور داشتند و بعد از حضور انسان سرنوشت شان و مکان زندگی شان تخریب شده یا از آنها غصب شده؛
      چهارماً:سگ های بی سرپرست هیچوقت بدون دلیل به انسان ها آسیب نرساندن ونخواهند رساند،مگر اون انسان رو تهدیدی قطعی شناسایی کند که باز هم حمله نخواهد کرد و از صحنه خواهد گریخت،مگر راه گریزی برایش نباشد که حمله ور شود و باز باز و بازهم سعی اش بر این خواهد بود که کمترین اسیب یا وحشت رو برای اون انسان ایجاد کند تا بتواند بگریزد و زندگی اش را نجات دهد؛ که حقِ طبیعی اوست!
      و اون خبری که در خصوص حمله ی یک سگ بی سرپرست به یک کودک اعلام شده بود؛فقط در کشور هایی اتفاق میافتد که متاسفانه این موجودِ به مراتب از انسان بی آزارتر رو در اعتقادات و باورهای غلط خودشون نَجِس میدونن و متاسفانه متاسفانه متاسفانه به بچه های خودشون از همان کودکی بر خلافِ بینش و تربیت صحیح کودک های جوامع وتمام ادیان ازجمله دین انسان،بجای آموزش حیوان دوستی و همزیستی با حیوانات، علی الخصوص سگ که از گذشته تا کنون همواره بهترین همنشین انسان بوده و هست،به اون کودک تذکر داده شده که همیشه از سگها دوری کنی و وااااای نکنه او را لمس کنی که این موجود به قدری آلوده و نجس هست که اگه به اقیاااانووووس بره دیگه اقیانوس تمیز نمیشه!!!!¡¡¡¡¡¿¿¿
      “البته شاید اون زمان نمیدونستن که سگ ابی هم وجود داره یا نمیدونستن آبی که میل میکنن از کره زمین سِن و قدمت بسیار بسیار بیشتری داره”
      قاعدتاً کودکی که این تذّکراتِ غلط ومعمولاً با تاکید را از پدر و مادر و یا بزرگترش شنیده ازاون پس دیگه سگ را در ذهن خودش یک تهدید همیشگی قلمداد خواهد کرد و همونطور که تقریباً همه ی ما مردم ایران زمین،در کشور عزیز خودمون بارها با این منظره مواجه شدیم که در معبری یک یا چند کودک بلافاصله بعد از رویَت یک یا چند سگِ بی‌سرپرست،چه در مسیر و سمت اونها باشد چه در فاصله ای دورتر،بلافاصله به دنبال سنگ یا یک شیء برای هدف قراردادن و آسیب رساندن به اونها رو داشتن.
      (( سگ ها تنها دوستان حقیقی انسان ها بوده و هستند و بدون دلیل به انسان حمله نخواهند کرد))

      نظر شخصی بنده که شاید بنظر بعضی صحیح نباشه: انسان فقط و فقط خودش هست که فکر میکنه تنها موجوده زنده ی مفید در این کره ی خاکی هست! متاسفانه یکی از مضررات قدرت تفکر و ارتباط گفتاری با هم نوعش،نباید باعث بشه که خود رو برتراز تمام موجودات زنده ی دیگه ای که قبل از او ساکن این کره ی زیبا بودن،بدونه!
      باز هم از نظر من بزرگترین تهدید برای کره ی زمین و موجودات زنده ی اون، انسان بوده و هست و در آینده ای نه چندان دور که به سیاره ی قابل زیست دیگه ای قدم بگذاره خواهد بود.
      *به کودکان خود حیوان دوستی بیاموزیم*

      پاسخ دادن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


© کلیه حقوق قانونی این وبسایت متعلق به مجله دنیای حیوانات می‌باشد.

طراحی سایت: سعید « ۴۳۷ ۷۰ ۸۰ ۰۹۱۰